Thursday 18 March 2010

Kurlar yatırım aracı değildir derdim…

Şimdilerde ise Mr Dollar diye geçmeye başladı ismim. Peki, ne değişti?

Kurlar yatırım aracı değildir derken hep kurların tahmin edilemez olduğunu anlatmaya çalışıyordum. Yatırım yapmaya başladığımdan beri hiç bir teorinin kurlardaki hareketleri tam açıklamadığını fark ettim. Ara sıra bir faktör/veri ağır basıyor, kurları sürüklüyor gibi görülse de sürdürülebilir bir rejime rastlamadım. Bu yüzden kurlarda model fiyatlama belirsizliği olduğundan bahsediyordum. Yani ekonomik modeller kur hareketlerini tahmin etmekte yetersiz. Bu durumda tek yapılacak, bariz bir trend ortaya çıkınca onu izlemek, aksi takdirde aktif ve pasifleri ayni para biriminde tutmak.

Ne değişti sorusuna gelince tek kelimelik cevap: kriz. Krizden bu yana kurlarda net ve yakalanabilir trendler çıktı ortaya. Bunun en büyük nedeni gelişmiş ülkelerde faizlerin sıfıra inmesi. Böyle olunca global kapital dağıtım yükü kurların üzerine bindi.

İşte bu hipotezden yola çıkarak sık sık doların değer kazanacağı düşüncemi ABD’de kapitale olan getirinin çok daha hızlı düzeleceğini düşünmemden. İşin Avrupa ayağını da ayrıca yazdım. Kısaca Eurozone içersinde bir kur ayarlaması olamadığından, euronun zayıf kalması gerektiğinin artik arzulanan bir durum olduğunu açıklamıştım.

Ama yine de normal şartlarda paritedeki salınımların bu denli abartılı olmaması gerekir. Yaşanan büyük salınımların ardında basta Çin olmak üzere, bazı Asya ülkelerinin kurlarını yöneterek maalesef global dengesizliklerin çözümünde yer almak istememelerinden. Onlar kendi para birimlerini daha sabit tuttuklarında oynayabilen yerlerde hareketler çok daha abartılı oluyor. Bu durum yatırımcılar için kısa vade kar fırsatı yaratırken uzun vade sorunları da beraberinde getiriyor. Bunu da bir sonraki yazımda ele alıcam.

5 comments:

tekeli71 said...

ERDA BEY,
1 YILDAN BERİ DOLAR TAVSİYE EDİYORSUNUZ.

UZUN VADEDE BEKLENTİNİZ NEDİR,
DXY ENDEKSİ NEREYE KADAR ÇIKABİLİR?

SAYGILARIMLA,

Unknown said...

1 yildir dolar tavsiye etmiyorum. Mart-Eylul 2009 arasinda artik dolar alinmaz demistim. Ekimden itibaren dustukce alin, Aralik ayinda ise tamamen dolar alinmali diye tavsiye etmistim.

1 sene cok uzun bir sure, ozellikle de DXY gibi karma bir endeksi tahmin icin. $/Euro icin 1.2-1.3o araligi uygun diye dusunuyorum. Biliyorum buyuk bir aralik ama yazimda da bahsettigim gibi kurlarin zaten bu kadar haraket etmesi dogal degil.

SEİL said...

Sevgili Erda Gerçek

70000-73000 endeks 30 fiyatlarından Haziran Vade 15 kontrat short acmak ve endeks Haziran ayının herhangi bir gününde 65000 seviyesine geldiğinde kapatmak mantıklımı sizce?

Türkiye piyasalarında yatırımcıların neden hala spot piyasada işlem yapmak için çırpındıklarını anlamıyorum.

Türkiye piyasası hacimsiz olduğu için Vob piyasası spot piyasaya yön veriyor.

Bu yapmış olduğum short pozisyonu 70500 maliyet hesaplanırsa 65000 seviye 550x15=8250 ytl

700x15=10.500 ytl bir portföy ile 8250 ytl para kazanmak muaazam olacak

Unknown said...

Benim size bu konuda yatirim fikri vermem dogru olmaz. Ancak VOB'da kazanilan hizda para kaybedilir.

Anonymous said...

Mevcut dönemde belki de tek yatırım aracı kurlar veya fx haline geldi. Dalga boyları öyle yüksek oluyor ki faizin kaç katı.

Mevcut kriz sonrası dönemde artık ülkeler kurları zayıf tutarak ekonomik dengeyi sağlamaya çalışıyorlar, ne ilginç ki bizim gibi tasarruf açığı yüksek ülkeler günü kurtarmak ve daha fazla ithalat yapmak için yerel paranın değerlenmesini arzular taraftayız(yüksek ithalat bütçe tarafını da güzel gösteriyor ne gü zel!).

Yeni kur savaşlarının temelinde bence istihdam çalma savaşı var, Çin'in dengesiz bu istihdam hırsızlığı ve kar marjlarını düşük tutan üretim hastalığı devam ettirilemez düzeyde. Peki ne olacak.

Bence Çin eğer yuanı değerlendirecekse uzun vadede dolar veya dolar cinsi varlık satıp tekrar doları değersizleştirecek, bunu kendi ihracatı için yapmak zorunda. Ama dünyadaki taahhüt daralma dönemiyle birlikte dolar da değerlenmek zorunda.Sıkıntı var.

Uzun vade baktığım zaman kağıt paranın bu savaşı kaldıramayacağı ve tüm paralarda yüksek volatilite yaşanacağını düşünüyorum, favorim gold, nok ve cad. Bu vesile ile altın ve rezerv para hakkında ne düşünüyorsunuz merak ederim.

Hürmetle,