Tuesday 16 June 2009

Volatilite ve duzeltme

Biraz zaman aldi ama "portfoylere volatilite alinabilir" onerimiz sonunda para yapmaya basladi. Out of the money put option'larda iyi gidiyor. Genel anlamda olumlu olmama ragmen son gunlerdeki duzeltmenin devam etmesini umut ediyorum. Son haftalardaki cikislar biraz asiriya kacamaya baslamisti ve goreceli performanslar alarm zilleri caliyordu.

Benim en cok dikkatimi ceken petrol ve ABD 10 yillik bono getirileri. Son dusus oncesi petrol sene basindan beri %60 tirmanirken 10 yillik bonolar %30 deger kaybetti. Sirf bu iki veriye bakarak sanki global ekonomide ciddi bir dirilme olacakmis izlenmimi edinmek mumkun. Maalesef benim tahminim boyle degil. Her ne kadar orta vadede bono faizlerinin yukselecegini dusunsem de kisa vadede bu cikis biraz asiri. Haftasonu Ekonomist dergisinde yayinlanan yazimda bono faizlerindeki cikisinin hisseler icin ciddi bir tehlike oldugunu soyledim ama bu hemen olmayacak. Olmasin da.

Ote yandan emtia kullanimi yuksek olan gelisen ulkelerin global buyumede oncu olmasi bu mallarin degerini yuksek tutabilir ama bu tema fazlasiyla fiyatlandi kisa vadede. Yakin gelecekde tirmanis hem enflasyon hem de buyume acisindan olumsuz olur diye dusunuyorum.

Yine bu baglamda son haftalarda sikca gelisen ulkelerin gelismis ulke hisse senetlerine goreceli performansini gundeme getiriyorum. Tahmin ettigim gibi bu eski tepe noktasini asamadi ve asagiya dogru sallanmaya basladi. Bu da kisa vadede piyasalrin ivme kaybetmis oldugunu gosteriyor.

Ancak son Ekonomist yazimda da net bir sekilde belirttigim gibi bu cikis bitmedi fikrindeyim. Umarim bu duzeltme uzun zamandir bekledigimiz kar realizasyonudur ve biraz piyasanin kopugunu alir ve yatirimcilara alis firsati tanir.

3 comments:

muratyenmez said...

ABD dolarının değeri ne kadar diye düşündüğümde değerinin sadece bizim o para birimini ne kadar olarak görmek istediğimiz bedeldir. Çünki ABD DOLARI gerçekte değeri olmayan para birimine dönüşmekte olduğunu düşünmekteyim. Şu ana kadar abd yi finanse eden ülkeler sırf sahip oldukları rezervin bir hiç olduğunu kendi ülkelerine anlatamayacakları için pasifde olsa doları destekleyerek bir dönem içinde bütün dolar enstrümanlarını gizli veya açık elden çıkaracaklardır.
gelişmekte olan ülkeler bu krizden en güçlü çıkacak ülkeler olacaktır. Gelişmekte olan ülkelerde üretmek esastır. Gelişmiş ülkelerde ise tüketmek üretmekten daha üstün bir özellik olarak algılanmaktadır.
Ben amerikan borsa endekslerinin önceki dip seviyelerinden aşağı gideceğini sanmıyorum. çünki her bir hisse senedi karşılığında bir değeri göstermektedir. Ama doların değeri ise büyük ölçüde sanal bir değerde olduğunu düşünüyorum.
dünya yeni ve gevenli bir para birimine geçemezse tüm ülkeler kendi para birimleri ve karşılıklı anlaştıkları para birimleri ile alışverişe devam edceklerini ve değerleyeceklerini düşünüyorum.
Abd ve batı avrupa bankalarının elinde hiç bir değeri olmayan toksik varlıkları tamamen kaybolmadıkça bu ülkeler gerçek büyümeye geçemeyeceklerdir.Sadece çalkantılı gel gitler yaşanabilir.
insanlar risk iştahlarını azaltmadan krizden çıkmak şu aşamada zor. Beyaz yüzlü mavi gözlü insanların az zamanda çok para kazanma hırsları törpülenmeden piyasalardaki volalite son bulmayacaktır.
Abd hükümeti toksik varlıkların zararlı etkisini bankaların ileride ki dönem karları ile kapatmayı düşünmektedir. Bu durum belki 10-15 yıl ble sürebilir diye düşünüyorum.
emtia balonundan para kazanmak isteyen kişi ve kurumlar oluşacak enflasyondan ve deflasyondan zarar görebileceklerini düşünmelidir. Bu oyun doların rezerv özelliğine darbe vurmaktadır.
dr murat yenmez

ue said...

Sn Gercek
out of the money put alımlarından bahsediyorsunuz sanırım. Düzeltme boyunca yükselir diye düşünüyorsunuz bu dönemde en volatil eylül strike lı senet (S&P30 senetlerinden) önerdikleriniz varmı ?
Düzeltmenin oranı % 40 vs gibi bir öngörünüz varmı?
Bu siteyi açtığınız için ayrıca teşekkür ederim
syg
dr ünal egeli
unalegeli@gmail.com

Unknown said...

Comment'ler icin tesekkurler:

Dolarin rezerv para olmasi konusunda gercekten cok comment aliyorum. Bu konu gercekten onemli fakat dusunuldugunden cok daha karmasik. O yuzden bir turlu elim deyip detayli bir blog yazamadim bu konuda. Elimden geldigince kisa surede yazicam dolar hakkinda. DXY endeksi takip ediyorum. O endeks de 80 yillardan bu yana en dusuk seviyelerine yakin. PPP de dolari ucuz gosteriyor bu seviylerde.

- Duzletmenin ne kadar oldugunu bilemiyorum ama out od the money put dan para kaybedilmiyecegine tahmin ediyorum. Spesifik bir enstruman gorursem yazarim. bu sayfalarda.